تاريخ : پنج شنبه 29 فروردين 1391 | 9:7 | نويسنده : ss

برداشت وهابیت از توحید

 

وهابیت

طبق اعتقاد هر مسلمانی، اصلی ترین رکن اعتقادی اسلام که جدا کننده بین مسلمانان و غیر مسلمانان است، توحید خداوند تبارک و تعالی می باشد، که هر چه افراد در این اعتقادات کاملتر شوند، بیشتر به معرفت و رضایت و رضوان الهی دست یافته و کمالات معنوی و روحی و نفسانی و انسانی و اخلاقی آنان فزونتر می گردد.

در میان اهل سنت نیز پیرامون توحید كتاب‌های بسیاری نوشته شده است. كتاب توحید فخرالدین رازی، كتاب توحید زمخشری از جمله این کتب می باشد. همچنین تفاسیر علمای پیشین حتی تفسیر قرطبی و تفاسیر علمای كلامی از جمله تفسیر محمد غزالی طوسی، همه در مورد توحید سخن گفته‌اند، با این همه جریان وهابیت معتقد است که همه مسلمین در شناخت توحید مسیر غلط را پیموده اند و به همین دلیل به تکفیر مسلمانان پرداختند.

 

مهم ترین اندیشه وهابیت

در متون وهابی‌ها هیچ واژه‎ای به اندازه «توحید» و «شرک» به کار نرفته است؛ لذا مهم‌ترین پایه اندیشه وهابیون را باید در ذیل این دو واژه بررسی کرد. از دیدگاه محمد بن عبدالوهاب و پیروان او، توحید بر دو بخش است: توحید ربوبیّت و توحید الوهیّت. منظور اینان از توحید ربوبیّت؛ اعتقاد به یکتایی خداوند در آفرینش، تشریع و تدبیر جهانیان است. و منظورشان از توحید الوهیّت، چیزی است که آن را توحید در عبادت معرفی می‌نمایند. از نگاه وهابیان، توحیدی که در برابر شرک قرار می‌گیرد ترکیبی از هر دو بخش است. بنابراین، امکان دارد کسی به یگانگی خداوند متعال در آفرینش، تشریع و تدبیر جهانیان معتقد باشد، اما کاملاً «مشرک»باشد! بدین معنا که غیر خداوند یکتا را مورد «عبادت» قرار دهد.

تفسیری که وهابیان از «عبادت» ارائه می‌دهند آنچنان وسیع و گسترده است که هرگونه تعظیم و تقدیسی را شامل می شود. از این رو، معتقدند که مسلمانان با تقدیس برخی افراد یا مکان‎ها، و حتی تعظیم قبور پیامبر و ائمه، در واقع آنان را عبادت می‌کنند. از نگاه اینان هرگونه توسل به اولیاء و عرض حاجت در نزد قبور آنان از مصادیق کفر است!

دیدگاه محمد بن عبدالوهاب درباره توحید در یکی از رسائل او به نام«القواعد الأربعة» آمده است. او در این رساله، با استناد به ظواهر برخی آیات و روایات، برای توحید، چهار رکن ذکر نموده، که در واقع ارکان وهابیت است:

1- کافران زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) به این که خداوند خالق و مدبّر جهان است اقرار داشتند ولی این اقرار، باعث مسلمان شدن ایشان نمی‎شد.

2- کافران عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌گفتند که برای نزدیک شدن به خداوند و طلب شفاعت، بت‎ها را می‌خوانیم.

3- پیامبر(صلی الله علیه و آله) در میان کسانی ظهور فرمود که از حیث عبادت متفاوت بودند؛ برخی فرشتگان، برخی پیامبران و صالحان، بعضی درختان و سنگ‎ها، و عده‎ای خورشید و ماه را می‌پرستیدند، اما پیامبر با همه آنان جهاد فرمود و میان آنان فرقی نگذاشت.

وهابیت در طول سه قرنی که آثار و کتابهای خویش را منتشر می سازد، همه مسلمانان به جز گروه خود را مشرک در توحید عبادی پنداشته

4- مشرکان زمان ما از مشرکان زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) مشرک‌تر اند! چرا که مشرکان زمان پیامبر تنها به هنگام آسایش شرک می‌ورزیدند و به هنگام دشواری، مخلص می‌شدند، اما مشرکان زمان ما، هم به هنگام آسایش و هم به هنگام دشواری مشرک‌اند! 1

وی در رساله دیگرش به نام «کشف الشبهات» نیز بر این دیدگاه افراطی اصرار ورزیده، و بیش از 24 بار مسلمانان غیر وهابی را مشرک، و بیش از 25 مرتبه آنان را کافر، بت‌پرست، مرتد، منافق و شیطان خوانده است! این دیدگاه عجیب تقریباً در همه منابع وهابی به چشم می‌خورد. از این رو، بسیاری از اندیشمندان شیعه و سنی، وهابیان را به «خوارج» تشبیه، و دیدگاه‎های اینان را به تفصیل با دیدگاه‎های آنان مقایسه و تطبیق داده‎اند.

از جمله آلوسی بغدادی که خود در زمره طرفداران اندیشه سلفی گری و وهابیت به شمار می رود در کتاب تاریخ نجد بر آنها خرده گرفته و می گوید:

«سعود ابن عبدالعزیز به اطراف لشکر کشی کرد و بزرگان عرب در برابر او سر تعظیم فرو آوردند، ولی متاسفانه او مردم را از زیارت خانه خدا بازداشت و بر خلیفه عثمانی خروج کرد و مخالفان خود را تکفیر نمود. در قسمتی از احکام آنچنان شدت عمل به خرج  داد و درباره برخی از اعمال مسلمین با دیدی ظاهربینانه قضاوت کرد که آنان را متهم به شرک ساخت. در حالی که اسلام آئین سهل و آسان است، نه آئین سخت، آنچنان که علمای نجد اندیشیده اند و پیوسته بر مسلمانان منطقه یورش برده و آنان را به عنوان جهاد فی سبیل الله غارت می کنند.»2

ارتداد

 

وهابیت در طول سه قرنی که آثار و کتابهای خویش را منتشر می سازد، همه مسلمانان به جز گروه خود را مشرک در توحید عبادی پنداشته و این در حالی است که در نوشته های خویش هیچ تعریفی از عبادت، اختصاص نداده اند و صرفا به کلی گویی بسنده کردند. این مهم شایان توجه است که تبیین و بررسی توحید در عبادت و مصادیق آن کلید پاسخ به شبهات آنان، و گشودن گره هایی است که جمود وهابیان از آن مایه می گیرد، و تا این گره گشوده نشود و عبادت و پرستش به صورت دقیق تفسیر نگردد، هر نوع بحث و مناظره ای با این گروه بی فایده است.

همه مسلمین بر این متفقند که عبادت فقط مخصوص خداست  و توحید در پرستش اصل مشترک در میان تمام پیامبران می باشد چنانکه می فرماید: «و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت.» 3

بنابراین اصل کلی که عبادت از آن خداست و هر نوع شرک و دوگانه پرستی از خط توحید محکوم است، اختلافی نیست.

آنچه که دستاویز دشمنی و اختلاف وهابیت با مذاهب دیگر اسلامی گردیده اختلاف در مصادیق و جزئیات پرستش است.

برای مثال پاسخ به این سئوال که آیا توسل به انبیاء و اولیاء مصداق پرستش قرار می گیرد یا توسل به اسباب است، مورد اختلاف میان وهابیان و دیگر مسلمانان می باشد. اینجاست که لازم است مقیاس و ضابطه صحیح عبادت مشخص شود تا محدوده منطقی آن به دست آید.

تفسیر ربوبیت به خالقیت و الوهیت به پرستش از اشتباهاتی است که وهابیان دچار آن شدند، که هرگز حاضر به تجدید نظر در آن نیستند. زیرا ربوبیت از کلمه رب به معنای صاحب اخذ شده و صاحب یا مالک بودن با خالقیت و آفرینندگی تناسبی ندارد، چه بسا شخصی مالک چیزی باشد که در خلق آن هیچ نقشی نداشته است، بلکه ربوبیت به معنای تدبیر، کارگردانی، و سرپرستی چیزی است که زمینه ادامه حیات او را فراهم می سازد

در کتابهای وهابیان توحید از دو بخش اصلی تشکیل گردیده که یکی از آنها را توحید ربوبی و دیگری را توحید الوهی نامگذاری می کنند که اولی را به توحید در خالقیت  و دومی را توحید در عبادت و پرستش تفسیر می کنند، و یادآور می شوند که همه فرق اسلامی توحید در خالقیت را پذیرفته و به خالقی جز خدای متعال اعتقاد ندارند، ولی آنان در الوهیت و پرستش گرفتار شرک شدند. توسل به پیامبران و صالحان و استغاثه و استمداد از آنان و یا طلب شفاعت از آنان، همه و همه مصادیق عبادت و پرستش است و از این جهت مسلمین با مشرکان زمان رسالت یکسان و همگام هستند.

تفسیر ربوبیت به خالقیت و الوهیت به پرستش از اشتباهاتی است که وهابیان دچار آن شدند، که هرگز حاضر به تجدید نظر در آن نیستند. زیرا ربوبیت از کلمه رب به معنای صاحب اخذ شده و صاحب یا مالک بودن با خالقیت و آفرینندگی تناسبی ندارد، چه بسا شخصی مالک چیزی باشد که در خلق آن هیچ نقشی نداشته است، بلکه ربوبیت به معنای تدبیر، کارگردانی، و سرپرستی چیزی است که زمینه ادامه حیات او را فراهم می سازد. نظیر چنین اشتباهی در کلمه الوهیت رخ داده است، چرا که الوهیت و کلمه اله به معنای معبود(موجودی که مورد پرستش قرار می گیرد) نیست، و هرگز قرآن با این اصطلاح سخن نمی گوید. به عنوان مثال به یکی از این آیات اشاره می کنیم که می فرماید:

(لو کان فیهما الهةالا الله لفسدتا فسبحان الله عما یصفون)4؛ اگر در آسمانها و زمین خدایان دیگری جز الله وجود داشتند، نظام آفرینش دچار فساد و تباهی می شد. مضمون آیه و برهانی که در آن وجود دارد در صورتی صحیح است که اله را به معنای خدا بگیریم و نه معبود، چون در این صورت استدلال آیه نا تمام خواهد بود. چرا که مقصود آیه این نیست که اگر معبودهایی جز خدا بودند جهان دچار تباهی می شد، زیرا در جهان معبودانی به باطل جز خدای متعال هستند در حالی که نظام آفرینش همچنان پا برجاست.

چکیده

از مجموع آنچه گذشت چنین بر می آید که وهابیان در تلقی درست از مفهوم توحید دچار خطا شده، و تفسیر نادرستی از توحید الوهی و توحید ربوبی دارند که تعصب کور بر این اشتباه، آنان را از مسیر حق منحرف ساخته و تطبیق مصادیق توحید و شرک را در نزد آنان مشتبه ساخته است.

پی نوشتها:

1- القواعد الاربعه ص4

2- کشف الارتیاب، ص 9 به نقل از تاریخ نجد

3- نحل- 36

4- انبیاء، 22   م:تبیان


تاريخ : پنج شنبه 29 فروردين 1391 | 9:5 | نويسنده : ss

ابر و باران از نگاه قرآن و علم

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يؤَلِّفُ بَينَهُ ثُمَّ يجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَينَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيصِيبُ بِهِ مَنْ يشَاءُ وَيصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يشَاءُ يكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ «النور/43»

آيا نديدي که خداوند ابرهايي را به آرامي مي‌راند، سپس ميان آنها پيوند مي‌دهد، و بعد آن را متراکم مي‌سازد؟! در اين حال، دانه‌هاي باران را مي‌بيني که از لابه‌لاي آن خارج مي‌شود؛ و از آسمان -از کوه‌هايي که در آن است [=ابرهايي که همچون کوه‌ها انباشته شده‌اند]- دانه‌هاي تگرگ نازل مي‌کند، و هر کس را بخواهد بوسيله آن زيان مي‌رساند، و از هر کس بخواهد اين زيان را برطرف مي‌کند؛ نزديک است درخشندگي برق آن (ابرها) چشمها را ببرد!

نکات آيه:

1. ابرها براي براي جمع و مرتب شدن چرخانده مي شوند.

2ـ. ابرها مألوف مي شوند.

3. ابرها روي هم متراکم مي شوند.

4. قطره از خلال امتداد ابـر (از امتداد تراکم ابر) مي ريزد.

5. ابرهاي کوه مانند وجـود دارد.

6. در ابرهاي کوه مانند ريزه هاي يخ وجود دارد که با چرخش آنها تگرگ تشکيل مي شود.

7. برق تگرگ نزديک به گرفتن چشم است.

1. ابرها براي جمع و مرتب شدن چرخانده مي شوند:

تصاوير زير با ماهواره در طي 11 روز گرفـتـه شده. چنان که در تصويرها مي بـيـنـيـم گـردبـادها ابرها را مي چرخانند و گرداب ابري شکل مي گيرد و ابرها را جمع مي کند. قطر اين ابر حدوداً 200 کيلومتر است و سوراخ مرکز آن کـه مـانند چـشـم مي ماند حـدوداً 10 کـيـلـومـتـر است. («زجو» از جمله به معني: هـل دادن يا پيچاندن يا گرداندن چيزي براي مرتب شدن يا شکل گرفـتن است).

قران و علم روز

2. ابرها مألوف مي شوند:

به شکلي که در تصوير مي بينيم ابرها با هم مألوف مي شوند. چرا قرآن از واژه تآليف استفاده کرده است؟ تآليف بمعني سازگار نمودن و آشتي دادن دو يا چند چيز مختلف و متفاوت است. علت اين که قرآن واژه تآليف بکار برده اين ا ست که پاره ابرها از نظر دما و غلظت بخار آب و ترکيبات و غيره با هم فرق مي کنند.

قران و علم روز

3. ابرها روي هم مـتـراکم مي شوند:

ابرها روي هم انباشته و متراکم مي شوند. گاهي تراکم آنها به چند صد متر هم مي رسد.

قران و علم روز

 

4. قطره از خلال امتداد ابر (از امتداد تراکم ابر) مي ريزد:

وقتي وضعيت جوي به نقطه بارش برسد ابتدا ذرات آب در بخشهاي بالائي ابر با هم ترکيب مي شوند و قطره هاي ريز در حد سقوط کردن تشکيل مي شـوند. و چنان که قـرآن گفـته از بالا در امتداد تراکم ابر سقوط مي کنند. در مسير سقوط خـود با ميليونها مولکولهاي ديگر آب برخورد مي کنند که جذب آنها مي شود و رفته رفـته بزرگ و بزرگ تر مي شوند. تا اين که به نهايت پائين ابر مي رسند و آن را ترک مي کنند. قطره اي که ابر را ترک مي کند تقريبا 2000 بار بزرگ تر از ذرات موجود در ابر است. (پس از ترک ابر نيز در مسير خود مي توانند با قطره هاي کوچکتري که پيش از آنها از ابر جدا شده اند و بخاطر سبک تري خود سرعت کمتري دارند برخورد کنند و بزرگتر شوند).

قران و علم روز

 

5.ابرهاي کوه مانند وجود دارد:

اين نوع ابرهاي کوه مانند البته فقط با رفتن با هواپيما در محيط ابرها مشخص است. و تا پيش از پرواز انسان کسي از آنها خبري نداشت.

قران و علم روز

 

6. در ابرهاي کوه مانند ريزه هاي يخ وجود دارد که با چرخش آنها تگرگ تشکيل مي شود:

دانه تگرگ همان طور که آيه گفته در اصل ريـزه هاي يـخ اسـت کـه در بـخـش بالائي ابـر است. دانـه تگـرگ وقـتي تشکيل مي شود که بلورهاي يخي در بالاي ابر، قطره هاي آب را که سردي آنـها در دماي زير صفر است ولي يخ نمي زنند جمع مي کند. آن قطره ها که تا زير درجه انجماد سرد هستند به مجردي کـه بـلـورهـاي يخي آنـهـا را لـمـس مي کـنـنـد سريعاً يخ مي زنند. و بلورهاي يخي توسط بادهاي تند خشونت بار در ابر بالا و پائين برده مي شوند، (يا به تعبير قـرآن گـردانـده يـا چـرخـانـده مي شـونـد) کـه باعـث بـرخـورد و تـمـاس آنـهـا با قـطـره هاي بيشتري مي شود. و اين عـمل باعث مي شود که قطره هاي بيشتري دور آنها يخ بزند، و دانه تـگـرگ بـزرگ و بزرگتر بشود. تا جائي که وزن آنها قدري سنگين مي شود کـه بـاد ديگـر نمي تواند آنـهـا را با جـريـان خود به بالا ببرد و در نتيجه سقوط مي کنند. (واژه «زَجْو» که آيه براي بيان شکل گيري ابر بکار گرفته و نحوه نزول تگرگ نيز به آن معطوف نموده، از جمله به معـني: هـل دادن يا پيچانـدن يـا گـردانـدن چـيـزي براي مرتب شدن يا شـکـل گرفـتـن است).

قران و علم روز

 

7. برق تگرگ نزديک به گرفتن چشم است:

در ابـر "باد و بوران" جريان برق مثبت و منفي درست مي شود. به ايـن شکل که با بادهاي قوي "ذره ها" و "قطره هـاي ريز آب" و مخصوصاً "ذره هاي يخي" موجود در ابر، در ابر بالا و پائين برده مي شـوند کـه باعـث ايجـاد جـريان مثبت و منفي برق مي شود. جريان مثبت و مـنـفـي اغـلـب دور از هـم شـکل مي گيرند. دست آخر تـفـاوت مـيان يک مـنـطـقـه با برق مثبت با مـنـطـقـه ديگر با برق مـنـفـي، خواه در ابر يا بر زمين آن قدر زياد مي شود که برق آنها بـشکـل جـرقـه بـسـيـار بزرگ (آسـمـان درخـش) آزاد مي شود.

همين طور وقتي تگرگ از ميان يک ناحيه زير صفر و ناحيه ذره هـاي يخي در ابر مي افـتد ابر الکتريسيته مي شـود. وقـتـي قـطره هاي مايع با دانه هاي تگرگ برخورد مي کنند سريعاً هنگام تصادم يخ مي زنند. و بدنبال آن گـرما را رهـا مي کنند. ايـن عـمل سـطح دانه تگرگ را از ذرات يخ دور تا دور گرم تر نگه مي دارد. وقـتي کـه يک دانـه تگـرگ بـا يـک ذره يـخ تصادم مي کند: الکـترونها از بخش سردتر به بخش گرمتر جريان پيدا مي کنند. پـس از آن دانه تگرگ برق منفي مي شود. همين اثر نيز وقتي قـطـرهاي با دماي زير صفـر با دانه هاي تگرگ و ذره هاي ريز داراي برق مـثـبت برخورد مي کنند رخ مي دهد. اين فـندکهاي داراي برق مـثـبت توسط باد به بخش بالايي ابر برده مي شوند. و تگرگ داراي برق منفي به ته ابر مي افتد و بدين گونه بخش پايين تر ابر منفي مي شود. اين برق منفي بصورت نور تخـليه و آزاد مي شود. نور آن نيز چنانکه آيه گفـته قـوي است.

و آب اساساً وقتي تغيير حالت ميدهد، مثلاً از مايع به جامد يا از آب به بخار تبديل ميشود انرژي آزاد مي کند.

قران و علم روز

نقش برق در بارندگي و رشد گياه

 

و از آيات او اين است که برق و رعد را به شما نشان مي‌دهد که هم مايه ترس و هم اميد است (ترس از صاعقه، و اميد به نزول باران)، و از آسمان آبي فرو مي‌فرستد که زمين را بعد از مردنش بوسيله آن زنده مي‌کند؛ در اين نشانه‌هايي است براي جمعيتي که مي‌انديشند! «الروم/24»

وَمِنْ آياتِهِ يرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَينَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيحْيي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يعْقِلُونَ

 

 

 

(«طمع» بمعني: چشم داشت بهره وري و برخورداري بيشتر، و چشم داشت به چيز دوست داشتني است).

نکات آيه:

برق بخشي از اکسيژن و نيتروژن جو را به هم مي بندد و به ترکيبات شيميائي تبديل مي کند که اکسيد نيتروژن ناميده مي شود. اين ترکيبات بعداً با آب باران ترکيب مي شـونـد و اسـيـد ضـعـيفي را تشکيل مي دهند و بر زمين سقوط مي کنند و به نيترات تبديل مي شوند. و نيترات نيز تغذيه اي بـراي گياهان مي شود. کساني که با کشت سر و کار دارند و يا منافعي در اين زمينه دارند، از وقتي با اين مقوله آشنا شوند، به برق طمع مي کنند. يعني براي بهره وري و برخورداري بـيـشـتـر از کـشـت بـه بـرق چـشـم مي دوزند.

1. برق چشم داشت بهره وري و برخورداري بيشتر را به انسان مي دهد:

 

 

 

قران و علم روز

 

برق موجود در ابر ذرات آب را به هم ترکيب مي دهد و قطره هاي بزرگ تري که در حد سقوط کردن مي رسند درست مي شود. بعد قطره سقوط مي کند و در مسير سقوط خود قطره هاي بيشتري را جمع مي کند و بزرگ تر مي شود. (عمل ترکيب شدن قطره هاي ريز آب توسط جريان الکتريسيته در قرن بيستم در آزمايشگاه مشاهده شد).

2. برق از ابر آب فرو مي فرستد:

 

 

 

ميزان بارندگي ــ آب درون زمين

« و از ابر آبي به اندازه فرو مي فرستيم و آن را در زمين جا مي دهيم و ما در بردن آن (يعني بردن آن اندازه اي که بارانده ايم) تواناييم ـــ و با آن باغهاي خرما و انگور براي شما توليد مي کنيم، که هم فراورده هاي زيادي در آن براي شما هست و هم از آن مي خوريد».

نکات آيات:

1. ميزان بارندگي و تبخير به اندازه است:

چنانکه در آيه گفته شده ميزان بارندگي آب به زمين و تبخير شدن آب از زمين به اندازه است. برآورد مي شود که در سال 513 ترليون تن آب از زمين تبخير مي شود و به همين اندازه نيز به زمين مي بارد.

2. آب درون زمين آب باران است و برخي از درختان از آب درون زمين استفاده مي کنند:

چنان که در آيه گفته شده آبهاي درون زمين آب باران است که در زمين فرو رفته، و درختاني که ريشه در اعماق دارند آب خود را از آن مي گيرند.

منابع آب درون زمين

زمر 21: « أَلَمْ تـَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْـزَلَ مِـنَ السَّـمـاءِ مـاءً فـَسـَـلَـكـَهُ يَـنابـِيـعَ فِي الاَرْضِ...»؟

« آيا نمي بيني کـه خـدا از ابـر بـاران نـازل مي کـنـد و آن را وارد مـنـابـع درون زمين مي کند»؟

آيه اظهار مي کند که منابع آبي درون زمين آب باران است. در جهان دانش در اين رابطه يک تئوري مي بينيم که مربوط به قرن هفدهم است (يعني بيش از هزار سال پس از گفته قرآن)، که مي گويد آب منابع زمين همان آب باران است که درون زمين نفوذ مي کند. البته در اين تاريخ قرآنِ ترجمه شده در غرب وجود داشته و احتمال اين که منبع برخي تئوريها قرآن باشد نيز بعيد نيست.

آب باران

فرقان 48: « وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشْرًا بَينَ يدَي رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا = و اوست که بادها را با نويد رحمت فرستاد و از ابر آب طَـهُـور فرو فرستاديم».

آب باران در آيه آبِ طَهُور ناميده شده است. آب طهور يعني چه؟ واژه طهور و طهارت (بمعني مصدري) بمعني: پاکي از نجاست و پليدي است. يعني پاکي از چرک، مدفوع، بو، عرق، کثافت، تعفن و گنديدگي و مواردي از اين قبيل. و طهُور بمعني فاعلي و وصفي بمعني: چيزي است که موارد مزبور را ندارد يا آنها را برطرف مي کند.

حالا چرا آب باران را آب طَهُور ناميده است؟ به اين خاطر که اگر آب هاي زمين در روند تبخير شدن و به جو رفتن و ابر شدن و باريدن نمي بودند آبهاي زمين تعفن مي گرفت. در سال حدوداً 380 هزار کيلومتر مربع آب از سطح آبها و خشکي ها تبخير مي شود.

منبع: www.cloudysky.ir


تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391 | 7:40 | نويسنده : ss
 
 
 
قیمت فیشها باتوجه به زمان اعزام متفاوت است اما هزینه تمتع در سال جاری 11 میلیون تومان و همچنین هزینه اعزام عمره امسال نیز سه میلیون تومان است و هر سال قیمتها تغییر پیدا می کند.
 
 
 
مهر:   هرساله درآستانه زمان اعزام، بازار خرید و فروش فیشهای حج تمتع و عمره در جامعه داغ می‌شود این درحالی است که به گفته مسئولان سازمان حج، خرید و فروش این فیشها قانونی نیست و دلالان نیز با ثبت در دفاتر زیارتی و دفاتر اسناد رنگ قانونی به این کار غیر قانونی خود می‌دهند.
، همزمان با ثبت نام مشتاقان زیارت خانه خدا در کاروانها بازار خرید و فروش فیش های حج تمتع نسبت به قبل بیشتر شده بطوریکه در سطح شهر و در اغلب موارد در تمامی خیابانها شاهد تبلیغات گسترده دلالان خرید و فروش فیش ها هستیم. درحالی تبلیغات فروشندگان فیش های حج تمتع و عمره بیشتر از قبل شده که سازمان حج و زیارت بارها اعلام کرده که خرید فروش فیش ها غیرقانونی است که البته به نظر می رسد مسئولان سازمان حج ساز و کار قانونی برای برخورد با واسطه ها و دلالان ندارد.

 
از سوی دیگر نرخهای اعلام شده از سوی دلالان نیز تفاوت بسیاری با نرخهای سازمان حج دارد بطوریکه در برخی موارد تا سه برابر قیمت واقعی آنها می رسد و برهمین اساس با خرید و فروش فیش ها، سود زیادی به جیب دلالان و واسطه ها می رود. اما در حال حاضر هزینه ای که از سوی سازمان حج برای سفر معنوی عمره و حج مفرده اعلام شده حدود یک میلیون تومان و پنج میلیون تومان است اما دلالان هزینه فیش حج تمتع را 11 میلیون تومان و عمره را سه میلیون تومان برای سال جاری عنوان می کنند.

 
خرید و فروش فیش حج غیرقانونی است

 
رئیس سازمان حج و زیارت درمورد خرید و فروش فیش های حج گفت: خرید و فروش فیشهای حج و تمتع توسط دلالان غیر قانونی بوده و ممنوع است به همین دلیل به متقاضیان تشرف توصیه می شود نسبت به خرید و فروش فیشهای غیر قانونی اقدام نکنند.

 
علی لیالی تاکید کرد: انتقال فیش های حج فقط به بستگان درجه یک امکانپذیر است و به غیر آن ممنوع است.

 
به گفته وی، امتیاز تشرف به حج تمتع مخصوص افرادی است که در بانک سپرده گذاری کرده و سالها در انتظار مانده اند.

 
وی در مورد تبلیغات خرید و فروش فیشها نیز افزود: نیروی انتظامی و وزارت ارشاد نیز با تبلیغات خرید و فروش غیر قانونی فیشهای حج برخورد می‌کند. این درحالی است که به گفته یک واسطه خرید و فروش و انتقال فیشهای حج و عمره کاملا قانونی انجام می شود و در دفاتر زیارتی مجاز سند به اسم فرد خریدار زده می شود به همین دلیل خرید و فروشها قانونی است.

 
11 میلیون تومان هزینه تمتع، سه میلیون تومان عمره

 
وی  در مورد قیمت فیشهای امسال گفت: قیمت فیشها باتوجه به زمان اعزام متفاوت است اما هزینه تمتع در سال جاری 11 میلیون تومان و همچنین هزینه اعزام عمره امسال نیز سه میلیون تومان است و هر سال قیمتها تغییر پیدا می کند.

 
وی که یکی از نمایندگیهای خرید و فروش فیش‌های شرق تهران را برعهده دارد در مورد اینکه سازمان حج اینگونه واگذاری فیشها را غیر قانونی می داند، افزود: به هیچ وجه غیر قانونی نیست و در دفاتر زیارتی و همچنین دفاتر اسناد و املاک به ثبت رسیده و سند صادر می شود.

 
مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت نیز با تاکید بر غیر قانونی بودن خرید و فروش فیشها به مهر گفت: این امر قانونی نیست و در بسیاری موارد تعداد زیادی از هموطنان به سازمان حج مراجعه کرده اند مبنی بر اینکه دلالان حج، پول آنها را خورده اند و همین دلیلی بر غیر قانونی بودن آن است.

 
غیرتی گفت: به مردم توصیه می شود برای جلوگیری از کلاهبرداریها به سراغ دلالان و واسطه های حج نروند و با ثبت نامهای مجاز به این سفر معنوی بروند.

 
در هر حال کار دلالان و واسطه های حج هرسال ادامه دارد و مسئولان نیز همچنان عنوان می کنند که خرید و فروشهای فیش حج غیر قانونی است و در این میان به نظر می رسد جای یک اقدام اساسی برای جمع کردن پای واسطه های حج از جامعه خالی است.

تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391 | 7:22 | نويسنده : ss
 
 
 
هربار که به بازار می رویم از فروشنده ها می خواهیم پرفروش ترین مدل های شان را به ما معرفی کنند. در بازه قیمتی زیر 500 هزار تومان چهار مدل معرفی شده در ادامه می توانند جزو انتخاب های شما باشند.
 
 
 

 

هفت صبح: می توانید به افرادی که هر روز با آنها در ارتباط هستید توجه کنید. ما احتمال می دهیم تعداد زیادی از آنها در انتخاب و خرید گوشی ملاک هایی سخت گیرانه دارند. شاید به همین دلیل هربار که به بازار می رویم از فروشنده ها می خواهیم پرفروش ترین مدل های شان را به ما معرفی کنند.در بازه قیمتی زیر 500 هزار تومان چهار مدل معرفی شده در ادامه می توانند جزو انتخاب های شما باشند.

1- Galaxy Ace :


 

حالا دیگر قدمت زیادی پیدا کرده است. ما اطلاع داریم که تولیدکننده به زودی یک مدل ارتقا یافته را به بازار خواهد فرستاد. با این حال عقیده داریم Ace گزینه مناسبی به حساب می آید. وجود پردازنده 800 مگاهرتزی از نوع Qualcomm در کنار 278 مگابایت حافظه موقت باعث شده تا کارآیی گوشی کاملا انتظارات را برآورده سازد. دسترسی به شبکه های wifi و نسل سوم همچنین وجود دوربین دوم برای برای مکالمه تصویری دیگر ویژگی های Ace هستند که ما به آنها علاقه داریم.

قیمت: 480 هزار تومان
2- Xperia Mini:


 

در سال گذشته سونی اریکسون دو گوشی Mini Xperia X10 و Mini Pro Xperia X10 را معرفی کرد که بازگشتی دوباره به اثر گوشی های کوچک محسوب می شوند و اتفاقا بسیار موفق بودند. امسال آنها با دو گوشی جدید Xperia Mini و Xperia Mini Pro همراه شده اند. به صورت کلی به جز نمایشگر تفاوت زیادی از نظر ظاهری بین مدل های جدید و قدیمی وجود ندارد و برای دیدن تفاوت ها باید خیلی از نزدیک تر به آنها نگاه کرد. اکنون Xperia Mini از نمایشگر بزرگ تر سه اینچی استفاده می کند و با ابعاد کوچک خود تنها 99 گرم وزن دارد. همچنین Xperia Mini از نسخه جدید سیستم عامل بسیار عالی و حرفه ای Android 2/3 بهره می برد.

قیمت: 342 هزار تومان
3-Galaxy Y:


 

می توانید سامسونگ را به خاطر Galaxy Y سرزنش کنید اما ما عقیده دیگری داریم. مدت ها بود در دسته ارزان قیمت تنها گالکسی مینی را سراغ داشتیم. حالا ورق برگشته و ما حق انتخاب بیشتری داریم. به خصوص وقتی می دانیم Y توانایی های بیشتری نسبت به مینی دارد. بالاخره پای یک پردازنده 800 مگاهرتزی ARM در میان است که باعث می شود گوشی خنگ نباشد. کیفیت صفحه نمایش کمی پایین است اما ما فکر می کنیم پیداکردن گوشی بهتر با این قیمت کار چندان ساده ای نیست. آنچه بیشتر ما را جذب کرد در دسترس بودن تمام روش های ارتباطی مثل Wifi، نسل سوم، GPRS و EDGE بود. کارکردن با آندروید نیز همچنان جذابیت خاص خود را دارد.

قیمت: 273 هزار تومان
4- Xperia Active:


 

خیلی از ما همچنان به دنبال یک گوشی قدرتمند هستیم که در برابر حوادثی چون سقوط از ارتفاع، ضربات مختلف و لگدشدن مقاومت داشته باشد. خبر خوب اینکه Xperia active در دسترس است. یک آندرویدی دیگر با پردازنده یک گیگاهرتزی و حافظه موقت 512 مگابایت. اینها باعث می شوند ما حساب ویژه ای روی قدرت پردازش active باز کنیم و برای اتصال به اینترنت و تماس های تصویری به آن اعتماد داشته باشیم. دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی هم می تواند یک امتیاز مثبت دیگر باشد به خصوص وقتی بدانیم می توان با آن فیلمبرداری HD انجام داد.

قیمت: 287 هزار تومان
 

تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391 | 7:16 | نويسنده : ss

تاریخچه اختراعات مرد و زن! / طنز

Sargarmi98.ir | تاریخچه اختراعات مرد و زن! / طنز

 

مرد کلمه را کشف کرد و مکالمه را اختراع کرد.
زن مکالمه را کشف کرد و شایعه اختراع شد!
 
مرد کشاورزی را کشف کرد و غذا اختراع شد.
زن غذا را کشف کرد و رژیم غذایی را اختراع کرد!
 
مرد دوستی را کشف کرد و عشق اختراع شد.
زن عشق را کشف کرد و ازدواج را اختراع کرد!
 
مرد تجارت را کشف کرد و پول را اختراع کرد.
زن پول را کشف کرد و «خرید کردن» اختراع شد!
 
از آن به بعد مرد چیزهای بسیاری را کشف و اختراع کرد.
ولی زن همچنان مشغول خرید است!

تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391 | 7:9 | نويسنده : ss

خطرناکترین بدلکاری سال!

یک موتورسوار بدلکار مشهور اهل جمهوری چک به نام( Petr Pilat) که به خاطر حرکات آکروباتیک فوق العاده اش با موتور مشهور است با کمک خلبان مشهور حرکات مار پیچ و مانور و برنده چندین دوره جام ردبول به نام (Kirby Chambliss ) دست به انجام یکی از فوق العاده ترین حرکات بدلکاری آکروباتیک سالهای اخیر زدند.


تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391 | 7:7 | نويسنده : ss

شغل قبلی ستارگان بزرگ هالیوود چه بوده است؟!
1-جورجیو آرمانی: عکاس ؛ بله میدانیم که او الان یک امپراطوری بزرگ را اداره می کند اما باید بدانید که او یک دستیار عکاس ساده بوده است.



2- دونالد ترامپ میلیاردر بزرگ آمریکایی قوطی های خالی را جمع آوری کرده و به فروش میرساند.


3- سیلوستر استالونه قفس شیرها را تمیز می کرد


4- جی کی رولینگ یک منشی ساده بود


5- براد پیت یک عروسک تبلیغاتی در یک رستوران بوده است.



6- دمی مور مسئول جمع آوری وام های بانکی بوده است


7- مدونا در یک دونات فروشی کار می کرد


8- جانی دپ کارگر کارخانه دلی بوده است


9- جورج کلونی در کارخانه تنباکو مشغول بکار بود


تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391 | 7:5 | نويسنده : ss

محصولاتی که اشتباهی اختراع شدند!

بستنی چوبی:


اختراع بستنیچوبی به سال 1905 بر می گردد. ماجرا از این قرار بود که روزی پسر 11 ساله
ای به نام فرانک اپرسون آبمیوه خود را که از پودر میوه و آب درست شده بود،
به همراه قاشقی که برای هم زدن آن به کار برده بود در بیرون از خانه جا
گذاشت. صبح فردا آبمیوه یخ زده بود و به قاشق چسبیده بود. به این ترتیب
اولین بستنی چوبی اختراع شد و فرانک بیست سال بعد این اختراع خود را به ثبت
رساند.

Rogaine (دارویی برای رویش مجدد مو) :

مشاهداتدانشمندان نشان می داد که بیماران مبتلا به فشارخون اگر از داروی لونیتن
استفاده کنند موهای ضخیم تر و پرپشت تری خواهند داشت و بدین ترتیب این دارو
برای درمان ریزش مو و رشد مجدد آن مورد استفاده قرار گرفت.
شیرینی خشک (کوکی) با تکه های شکلات:

 


این خوراکی خوشمزه اولین بار در مهمانخانه ای در ماساچوست ساخته شد. ویکفیلد
صاحب این مهمانخانه با آرد و تکه های شکلات دسری برای مهمان ها درست کرده
بود اما شکلات ها کاملاً حل نشده بودند و چیزی شبیه کوکی هایی که امروز می
شناسیم به وجود آورده بودند. البته ناگفته نماند مهمان ها این دسر جدید را
پسندیده بودند و از آن تعریف می کردند (حق با آنها بود، نه؟)
مایکرویو:


سال 1945 یکی از مهندسان کارخانه ریتون، پرسی اسپنسر، هنگام کار با لامپ
های مگنترون (که در سیستم های رادار نظامی به کار می رود) متوجه شد که
شکلات داخل جیبش ذوب شده است. اسپنسرکه پرتوهای لامپ مگنترون را عامل ذوب
شدن شکلات می دانست تصمیم به اختراع دستگاهی جدید به نام مایکرویو گرفت و
بدین ترتیب اولین مایکرویو که 5 فوت ارتفاع داشت (!) به وجود آمد.
آتش بازی:


می گویند حدود2000 سال پیش یک آشپز چینی اشتباهاً زغال چوب، سولفور و نیترات
پتاسیم را با هم ترکیب کرد و در نتیجه چیزی شبیه آنچه امروز به عنوان آتش
بازی می شناسیم اتفاق افتاد. ناگفته نماند که همه این مواد امروزه در
آشپزخانه ها ی ما پیدا می شود.
صابون عاج (Soap lvory) :


ماجرااز این قرار بود که یکی از کارکنان کارخانه صابون سازی که محل کار خود را
برای صرف نهار ترک می کرد دستگاه صابون سازی را به اشتباه روشن گذاشت غافل
از اینکه این اشتباه به یک اختراع جالب منجر خواهد شد. مرد کارگر به
کارخانه بازگشت و ترس از توبیخ باعث شد که قضیه را از دیگران پنهان کند و
صابون های به ظاهر خراب را مخفیانه به فروش برساند. اما به زودی مشخص شد که
مشتری ها از مصرف این صابون راضی بوده اند و می خواهند دوباره از این
صابون ها استفاده کنند. بدین ترتیب کارخانه ساخت صابون های جدید را شروع
کرد و ظرف مدت کوتاهی به شهرت جهانی رسید.
خمیر بازی (Doh Play):



این ترکیب غیرسمی به دست نمی چسبد و می تواند چندین بار مورد استفاده قرار
گیرد. این وسیله بازی در ابتدا ماده ای انعطاف پذیر وبتونه مانند بود و
برای پاک کردن آثار زغال سنگ از کاغذدیواری به کار می رفت. پس از جنگ جهانی
که گاز طبیعی جای زغال سنگ را گرفته بود و کاغذدیواری های قابل شستشو به
بازار آمده بود، کمپانی تولید کننده این ماده که خود را در معرض خطر
ورشکستگی می دید به فکر راه چاره افتاد و محصولات خود را به صورت خمیر بازی
روانه بازار کرد.
چیپس سیب زمینی:


اینمحصول پرطرفدار اولین بار توسط آشپزی به نام جورج کروم ساخته شد. یکی از
مشتری های رستوران که از سیب زمینی سرخ شده رستوران راضی نبود مرتباً آنها
را به آشپزخانه پس می داد و از تردنبودن آنها شکایت می کرد . آشپز رستوران
که عصبانی شده بود و دیگرحوصله شنیدن شکایت مشتری را نداشت سیب زمینی ها را
به صورت لایه های بسیار نازک خرد کرد، به آنها نمک اضافه کرد و در روغن
فرو برد. این چیپس های ترد و خوشمزه به زودی در سراسر آمریکا معروف شدند و
طرفداران زیادی پیدا کردند.
قهوه :


میگویند چوپانی از اهالی اتیوپی یا حبشه متوجه شده بود که وقتی گوسفندانش از
گیاهان قرمز رنگی که در اطرافشان روییده بود تغذیه می کنند، شادتر و سرحال
تر از همیشه به نظر می رسند. چوپان بعد از بررسی و امتحان این گیاه آن را
به یک پیشوای دینی نشان داد و در نهایت این گیاهان پس از سرخ شدن و جوشیدن
به عنوان یک نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفتند.


تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391 | 7:2 | نويسنده : ss

پدر بزرگ خالکوبی

(Tommy Wells) به عنوان پدر خالکوبی در بریتانیا شناخته می شود...سراسر بدن او با خالکوبی پوشیده شده که به 1000 عدد میرسد

او 69 سال سن دارد و 52 سال است که به این کار مشغوا است


تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391 | 6:59 | نويسنده : ss

آنچه در هر 24 ساعت در اینترنت رخ می‌دهد